0.00

סמלים ונושאים רעיוניים בעיצוב ריהוט לבתי כנסת / ירמי קמחי – אמן עץ

עיצוב ארון הקודש הוא אחד משיאי היצירה של אמנים יהודיים בהיסטוריה של תכנון ובניית בתי-כנסת. מכל הרהיטים האחרים בבית הכנסת , ארון הקודש הוא ללא ספק הרהיט הבולט , המפואר והמרשים ביותר. הוא ממוקם לאורך הקיר הפונה לירושלים, ולשם הקהל מפנה את מבטו, בייחוד ברגעים משמעותיים ודרמטיים בזמן התפילה. רוב שעות התפילה, עיני המתפללים נישאות כולן לכיוונו, לכן ראוי שמכל שאר הרהיטים בבית הכנסת, ארון הקודש יזכה לתשומת לב ויחס אמנותי מועדף. את ההשראה לתוצאה הסופית המרהיבה, אנו מקבלים בזמן העבודה כאשר אנו משתמשים בסוגי עצים מיוחדים ביופיים ובאיכותם אשר מבליטים את היצירה. אמנם נכון ששאר רהיטי בית הכנסת (הבימה, העמוד לחזן) מאפשרים רקע נאה לאמנות עץ, אך לצורך המאמר הזה אגביל את הדיון למוקד תשומת הלב בבית הכנסת, שהוא כאמור ארון הקודש.
להלן כמה מן הנושאים העיקריים שזוכים באופן מסורתי לייצוג באמנות העץ בבתי כנסת:
1. עשרת הדיברות
2. הר סיני
3. שניים עשר השבטים
4. עצי החיים
הסמלים הפחות שכיחים:
1. חושן האפוד
2. ירושלים
3. חציית ים סוף
4. אש התמיד
5. הכרובים נושאי ארון הברית
6. שבעת המינים
אני רואה את עצמי כחוליה נוספת בשרשרת המתמשכת של אמנים ואומנים השואפים במהלך הדורות ליצור ארונות קודש מפוארים ומשמעותיים עבור בתי התפילה של עמנו. הדרך שבה אני מבקש לעשות כן הוא על ידי יצירת אמנות עץ מקורית שיונקת את השראתה מן המסורת אך מדברת אל הקהל של היום. בעיני חלק מן הנושאים הקלאסיים זכו לשימוש יתר וכבר הפכו לנדושים ובלתי מעוררי השתאות. לכן אני מחפש כל העת דימויים חדשים שיכולים לעורר את נפש היהודי בעת תפילתו. אך, הייתי אומר שלרוב אני כן נעזר בדימויים המסורתיים, אלא שאני מפרש אותם מחדש ומעבד אותם מנקודת המבט שלי בתוספת הנגיעות האישיות והאיכוית הייחודיות שאני נותן בחומר. למשל:
1. ארון קודש עלי הכסף 2. ארון הקודש הר סיני 3. בימת “קריעת ים סוף” (דוגמאות באתר שלי)
על ידי שילוב הסמלים הללו באמנות שבריהוט לבתי כנסת המתפלל נזכר בכמה מערכי היסוד של מורשתנו. הדבר מעודד אותו/ה להזדהות, או ”להתחבר” עם מסורת עמנו. לאמנות העץ לבתי כנסת מקובל לצרף פסוק מן המקורות המגלם את הערך או העניין הספציפי שכל קהילה מבקשת לחדד. כאשר אני מעצב ארון קודש עבור קהילה אני נפגש עם הרב, הגבאים וחברי ועדת הבניה. אני תמיד מנסה ללקט תובנה פנימית באשר למהות הקהילה. זה מאפשר לי לכוון את עצמי בבחירת הסמלים והדימויים על מנת לבטא ולהעצים את הרוח הייחודית של הקהילה בתוך אולם התפילה.
אני מעצב ויוצר ריהוט ייחודי לפי הזמנה בעץ מלא כבר יותר משני עשורים. הייתי רוצה להאמין שהתפתחתי והתקדמתי במהלך התקופה הזאת הן כאמן והן כאומן. יישמתי שינויים ושיפורים בהיבטים הטכניים וגם בנקודת המבט שלי. אולם דבר אחד לא השתנה – אני עדיין רואה בעיצוב וייצור ארונות קודש את אחד משיאי היצירה שלי.
לסיכום, ראינו כיצד ארון הקודש משמש כצינור חיוני להנחלת מסרים וערכים מסורתיים באמצעות סמלים באמנות העץ. ראינו גם כיצד האמנים היום משתמשים לפעמים בדימויים ועיבודים חדשים ומקוריים על מנת לשמור על גחלת מורשתנו.
בדפי שופר המדריך לעיצוב וריהוט בתי כנסת, הבמה בה מתפרסם מאמר זה יש מידע יעיל לגבאים בתחומי האדריכלות, העיצוב ונושאי תשמישי קדושה וצרכנות דתית.

דוגמאות של ריהוט לבתי כנסת ברוח זו ניתן לראות באתר:  http://www.kimchidesigns.com
או ליצור קשר במייל:    [email protected]